четвер, 13 вересня 2012 р.

Гурток «Юні натуралісти»


“Пізнай свій край.. себе, свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у житті…
       Г. Сковорода

    Немає людини, яка б не любила природи рідного краю. А любов до природи, бережливе ставлення до неї виховується з дитинства.
    Пізнавальний інтерес – один із самих значних факторів навчального процесу. І тому при підготовці до занять намагаюсь підібрати такий матеріал, який би не залишив вихованців байдужими, сприяв їх інтелектуальному розвиткові.
  Застосування групових форм роботи дозволяє успішно формувати у вихованців потребу здобувати знання, розвивають інтерес, любов  до пізнання, допитливість. Працюючи в групах чи парах, діти постійно розв’язують доступні для них питання, стають дослідниками, разом переборюють труднощі на шляху до мети.
  Методи активного  навчання активізують інтерес та увагу вихованці, розвивають пізнавальні здібності, кмітливість, увагу, логічне мислення, формують активну творчу особистість. Тому на заняттях гуртка  намагаюся впроваджувати їх у поєднанні із традиційними методами та прийомами навчання.
          Цікавими є  такі методи, як:
          Метод “Якби”
          Гуртківцям пропоную скласти опис або розповідь про те, що відбудеться, якщо у світі що – не будь зміниться, наприклад:  
      - зникнуть рослини,
  - хижаки стануть травоїдними.
          Виконання таких завдань не тільки розвиває уяву, але і дозволяє краще зрозуміти будову реального світу, взаємозв’язок між живою та неживою природою.
          Метод  подорожі  у  майбутнє
          “Якою буде наша планета Земля через 100 років”
          Метод  екологічної  ідетифікації
   При вивченні життєдіяльності риб у зимовий період, пропоную затиснути пальцями ніс і, не відкриваючи рота, протриматись скільки можливо, потім відпустити один палець. Власні відчуття  в цій ситуації проектуються вихованцями на стан риб, які знаходяться під кригою, коли їм не вистачає кисню. Звільнення однієї ніздрі для дихання супроводжується значним полегшенням, моделюючи стан риб, після того, коли будуть пробити лунки в товщі льоду.
     Пріоритетне місце у своїй роботі віддаю безпосередньому спілкуванню  вихованців з природою. Кожна екскурсія є продовженням теоретичної  частини занять, де діти спостерігають, вивчають природу, милуються її красою, прислухаються до звуків, розгадують її таємниці.


    Під час екскурсії до парку діти збирають щось незвичайне, особливе – за формою, структурою, забарвленням.  Наприклад кольорові камінці, шматочки кори, корінці, сухі листочки,  квіти, плоди тощо. А вже після екскурсії проводяться ігри: «Все побачити, нічого не забути», «Вгадай на дотик», «Хто загубив».
   На заняттях гуртка отримують навики проведення експериментів з рослинами. Дуже важливо, щоб гуртківці бачили конкретні результати своїх досліджень і могли зробити правильні висновки.
  Закладають досліди по фотосинтезу, диханню, спостерігають за позитивним геотропізмом кореня та позитивним фототропізмом паростка у проростаючого насіння квасолі.
    Отримують навики роботи з мікроскопом, вчаться робити тимчасові мікропрепарати, вивчають клітинну будову рослин, виявляють пластиди в рослинних клітинах, з’ясовують їх значення.
     Під мікроскопом розглядають пилкові зерна кімнатних та квітково – декоративних  рослин відкритого ґрунту, порівнюють  їх форму та будову.
    Виявляють крохмальні зерна в бульбах картоплі, зернівках пшениці, кукурудзи, ячменю; визначають вміст крохмалю в бульбах  різних сортів картоплі.
   Цікава дослідницька робота проводиться з кімнатними рослинами. Вихованці знайомляться з різними способами розмноження кімнатних рослин, вивчають лікарські властивості алое строкатого, каланхое перистого, калісії пахучої або “золотого вуса” та їх застосування у народній медицині.       
   Щороку гуртківці активно включаються в операцію “Ялинка”. Діти виготовляють листівки, в яких закликають не знищувати зелених насаджень, лісових красунь, і вивішують їх в місцях продажу ялинок, в школах, по місту.
    Вихованці проводять спостереження за птахами, приймають участь у осінніх та зимових обліках. Результати спостережень надсилають до Всеукраїнського товариства охорони птахів.
  Взимку – в один із найскладніших періодів у житті птахів, діти  намагаються допомогти своїм пернатим друзям. Активно включившись в операцію «Годівничка» та «Жменька» юннати  робили  годівнички і розвішували їх в місцях  появи пташок та біля своїх осель.
   Навесні, під час проведення операції “Первоцвіт”, вихованці також виготовляють листівки, на яких малюють ранньоквітучі рослини, що занесені до Червоної книги України і закликають не зривати бездумно квіти. Виготовлені листівки розвішують в багатолюдних місцях.         
    Вихованці проводять спостереження за птахами, приймають участь у осінніх та зимових обліках. Результати спостережень надсилають до Всеукраїнського товариства охорони птахів.
         
          “Найрозумніший”.

          Вікторини:
          “Дерева лісів та парків”;
          “Дивовижні рослини”;
          “У світі птахів”;
          “У світі птахів”;
          “Знавці природи”.

Керівник  гуртка – Ярушинська Світлана Вікторівна


Немає коментарів: