Гурток «Цікава хімія»
відвідують учні 8 – 10 класів.
Фільтрування розчину за допомогою
фільтрувального паперу
Блакитний розчин CuSO4
Дуже важливо паралельно з організованим
навчанням і вихованням із дітьми, що вже виявили певні інтереси і здібності при
вивченні хімії, працювати з такими
підлітками, які з тієї чи іншої причини відстали в навчанні від своїх
ровесників. Часто група слабовстигаючих школярів залишається
без уваги з боку вчителів. А відвідуючи гурток у колишніх «невстигаючих» не тільки виявляються стійки інтереси до
знань, а і певні здібності, і в кінцевому
результаті підвищення рівня знань та стійкої потреби до самореалізації.
Головною
задачею гуртка є формування у вихованців стійкого інтересу до світу речовин та
хімічних перетворень, набуття необхідних практичних умінь і навичок.
Заняття у гуртку
тісно пов’язані з загальноосвітнім курсом і сприяють розширенню і поглибленню
знань, що отримують учні на уроках хімії
у школі, розвивають і закріпляють схильність до виконання хімічних
дослідів.
Обов’язковою умовою організації роботи гуртка є
добровільність. І тому при знайомстві з хімією важливо
зацікавити вихованців. Для цього на перших заняттях демонструються цікаві
досліди: «Вулкан на столі», «Чи горіть цукор?», визначаємо за яких умов це можливо; створюємо «морське дно», розчиняючи у воді різні солі;
з’ясовуємо чи можна водою запалити
тверді речовини та інші.
У вивченні основ хімії
як експериментально-теоретичної науки особливе місце належить хімічному
експерименту. За висловом М.В. Ломоносова «хімії в жодному разі навчитися
неможливо, не бачивши самої практики і не беручись за хімічні операції».
На заняттях вихованці
знайомляться, дотримуючись правил
техніки
безпеки,
з методикою виконання загальних практичних операцій: наливання, насипання і
перемішування речовин, розчинення твердих речовин у воді.
Вивчають
будову полум’я, нагрівають різні
речовини.
Очищають розчини
речовин: фільтруванням,
перекристалізацією, перегонкою.
Визначають густину твердих та рідких речовин за
допомогою зважування.
При ознайомленні з найважливішими класами
неорганічних сполук юннати добувають
кисень розкладанням калій перманганату та досліджують його властивості: отримують ферум (ІІ ) оксид, спалюючи залізні ошурки, карбон (VI) оксид, спалюючи
дерев’яну тріску; добувають купрум (ІІ)
оксид при прожарюванні мідного дроту та ін.
Добування кисню
Ознайомлюючись з окисно-відновними реакціями вихованці
методом електронного балансу
розставляють коефіцієнти, а також проводять досліди, за такими рівняннями
хімічних реакцій:
3CuSO4 + 2Al = 3Cu + Al2(SO4)3;
CuSO4 + Fe = Cu + FeSO4 – залізний цвях
опускаємо у розчин мідного купоросу, через
кілька днів спостерігаємо виділення чистої міді на залізному цвяхові, блакитний розчин
мідного купоросу зникає внаслідок утворення розчину FeSO4.
І
ще, вихованці з’ясували, якщо розчин мідного купоросу підігріти, то реакція
заміщення протікає значно інтенсивніше.
Чиста мідь на залізному цвяхові
При вивченні теми «Вода та розчини»
вихованці знайомляться з поширенням води
в природі, її видами, фізичними
та хімічними властивостями,
проблемами забруднення води у нашому місті.
Вихованець гуртка
Ярушинський Святослав досліджував екологічний стан річки Тернави в районі міста Дунаївці.
Місце витоку стічних вод ЗАТ «Дунаєвецький маслозавод» та потрапляння їх у штучно зроблено джерело річки Тернави.
Вимірювання температури стічної води
Результати були
представлені в науковій роботі
«Дослідження рівня забрудненості стічних вод Дунаєвецького маслозаводу та
пропозиції щодо їх очистки», з якою він виступав на конкурсі «Всеукраїнський юнацький
водний приз» в м. Київ.
Знайомляться з методикою одержання
живої та мертвої води, визначають ступінь
біологічного забруднення води за допомогою розчину калій перманганату
та кислотність води з водопроводу,
колодязя, джерел.
При вивченні
неорганічних та органічних кислот виявляють
кислоти в овочах та фруктах, кислому молоці за допомогою індикаторного
паперу. Добувають водень при взаємодії
цинку з хлоридною кислотою.
При вивченні
розділу «Хімія в світі рослин» юннати з великим захопленням добувають природні
барвники з різних рослин; виділяють хлорофіл із зелених рослин та вивчають його
властивості; виявляють крохмаль в листках і у маргарині. До
того ж, використовуючи йод-крохмальну реакцію з’ясовували чи не містить
вершкове масло крохмаль.
Уміння розв’язувати задачі є основним показником творчого
засвоєння предмета. Крім того, розв’язування задач під час вивчення
теоретичного матеріалу дає змогу значно легше розібратися і засвоїти найбільш
складні питання.
На заняттях вихованці розв’язують задачі різних
типів:
-
визначення формул
неорганічних та органічних речовин;
-
розрахунки за рівняннями хімічних реакцій;
-
розрахункові задачі на
вихід продуктів реакції, на суміші речовин;
-
розрахункові задачі
на домішки
-
розрахункові задачі на
визначення концентрації речовин;
-
розрахунки за
термохімічними рівняннями та інші.
На заняттях гуртка проводяться різноманітні конкурси:
-
«Речовини та їх властивості»;
-
«В світі молекул»;
-
«У лабораторії алхіміків».
Вікторини:
-
«Хімія для допитливих»;
-
«Хімія навколо нас»;
-
«Хімія в світі рослин»
та ін.
Багатьом вихованцям гуртка хімія знадобилася при виборі майбутньої професії.
Деякі з них, після закінчення школи, стали
студентами медичних технікумів, фармацевтами, ветеринарами, агрономами,
хіміками – технологами.
Майбутній хімік
Керівник гуртка – Ярушинська Світлана Вікторівна
2 коментарі:
Це безкоштовно? Як можна записатися?
Так, Настя, усі гуртки на базі СЮН безкоштовні. Щоб записатися на гурток звернися до керівника гуртка - Ярушинської Світлани Вікторівни, її кабінет знаходиться на першому поверсі.
Дописати коментар