Гурток «Цікава хімія»
відвідують учні  8 – 10 класів.
   Фільтрування розчину за допомогою
фільтрувального паперу
  Блакитний розчин  CuSO4
 Дуже важливо паралельно з організованим
навчанням і вихованням із дітьми, що вже виявили певні інтереси і здібності при
вивченні хімії,  працювати з такими
підлітками, які з тієї чи іншої причини відстали в навчанні від своїх
ровесників. Часто група слабовстигаючих школярів залишається
без уваги з боку вчителів. А відвідуючи гурток у колишніх «невстигаючих»  не тільки виявляються стійки інтереси до
знань, а і певні здібності, і  в кінцевому
результаті підвищення рівня знань та стійкої потреби до самореалізації.
  
    Головною
задачею гуртка є формування у вихованців стійкого інтересу до світу речовин та
хімічних перетворень, набуття необхідних практичних умінь і навичок.
 
Заняття у гуртку
тісно пов’язані з загальноосвітнім курсом і сприяють розширенню і поглибленню
знань, що отримують учні  на уроках хімії
у школі,  розвивають і  закріпляють схильність до виконання хімічних
дослідів.
   Обов’язковою умовою організації роботи гуртка є
добровільність. І тому при знайомстві з хімією важливо
зацікавити вихованців. Для цього на перших заняттях демонструються цікаві
досліди:  «Вулкан  на столі», «Чи горіть цукор?», визначаємо  за яких умов це  можливо; створюємо  «морське дно», розчиняючи у воді різні солі;
з’ясовуємо  чи можна водою запалити
тверді речовини та інші.
   У вивченні основ хімії
як експериментально-теоретичної науки особливе місце належить хімічному
експерименту. За висловом М.В. Ломоносова «хімії в жодному разі навчитися
неможливо, не бачивши самої практики і не беручись за хімічні операції».
На заняттях вихованці
знайомляться,  дотримуючись правил
техніки 
безпеки,
з методикою виконання загальних практичних операцій: наливання, насипання і
перемішування речовин, розчинення твердих речовин у воді. 
Вивчають 
будову  полум’я, нагрівають різні
речовини.
Очищають розчини 
речовин: фільтруванням, 
перекристалізацією,  перегонкою.
Визначають  густину твердих та рідких речовин за
допомогою зважування.
При ознайомленні з найважливішими класами
неорганічних сполук юннати добувають 
кисень розкладанням калій перманганату та досліджують його властивості:  отримують ферум (ІІ ) оксид, спалюючи  залізні ошурки, карбон (VI) оксид, спалюючи
дерев’яну тріску; добувають  купрум (ІІ)
оксид при прожарюванні мідного дроту та ін.
Добування  кисню
Ознайомлюючись з окисно-відновними реакціями вихованці
методом  електронного балансу
розставляють коефіцієнти, а також проводять досліди, за такими рівняннями
хімічних реакцій:  
3CuSO4 + 2Al = 3Cu + Al2(SO4)3;
CuSO4 +   Fe = Cu + FeSO4 –  залізний цвях
опускаємо у розчин мідного купоросу, через 
кілька днів спостерігаємо виділення чистої  міді на залізному цвяхові, блакитний розчин
мідного купоросу зникає внаслідок утворення розчину FeSO4.  
І
ще, вихованці з’ясували,  якщо  розчин мідного купоросу підігріти, то реакція
заміщення  протікає значно інтенсивніше.
Чиста мідь на залізному цвяхові
При вивченні теми «Вода та розчини»
вихованці знайомляться з поширенням води 
в природі, її  видами,  фізичними 
та хімічними  властивостями,
проблемами забруднення води у нашому місті. 
Вихованець гуртка
Ярушинський Святослав досліджував екологічний стан  річки Тернави в районі міста Дунаївці.
Місце витоку стічних вод  ЗАТ «Дунаєвецький маслозавод» та потрапляння їх у штучно зроблено джерело річки Тернави.
Вимірювання температури  стічної води
Результати були
представлені в  науковій роботі
«Дослідження рівня забрудненості стічних вод Дунаєвецького маслозаводу та
пропозиції щодо їх очистки», з якою він виступав на конкурсі «Всеукраїнський юнацький
водний приз» в м. Київ.
Знайомляться з методикою одержання
живої та мертвої води, визначають ступінь 
біологічного забруднення води за допомогою розчину калій перманганату
та  кислотність води з водопроводу,
колодязя, джерел.  
При вивченні
неорганічних та органічних кислот виявляють 
кислоти в овочах та фруктах, кислому молоці за допомогою індикаторного
паперу. Добувають  водень при взаємодії
цинку з хлоридною  кислотою.
При вивченні
розділу «Хімія в світі рослин» юннати з великим захопленням добувають природні
барвники з різних рослин; виділяють хлорофіл із зелених рослин та вивчають його
властивості; виявляють крохмаль в листках і у маргарині. До
того ж, використовуючи йод-крохмальну реакцію з’ясовували чи не містить
вершкове масло крохмаль.
Уміння розв’язувати  задачі є основним показником творчого
засвоєння предмета. Крім того, розв’язування задач під час вивчення
теоретичного матеріалу дає змогу значно легше розібратися і засвоїти найбільш
складні питання.
На заняттях вихованці розв’язують задачі різних
типів:
-        
визначення формул
неорганічних та органічних речовин;
-        
розрахунки за рівняннями хімічних реакцій;
-        
розрахункові задачі на
вихід продуктів реакції, на суміші речовин;
-        
розрахункові задачі
на домішки
-        
розрахункові задачі на
визначення концентрації речовин;
-        
розрахунки за
термохімічними  рівняннями та інші.
На заняттях гуртка проводяться  різноманітні конкурси:
-        
«Речовини та їх властивості»;
-        
«В світі молекул»;
-        
«У лабораторії алхіміків».
Вікторини:
-        
«Хімія для допитливих»;
-        
«Хімія навколо нас»;
-        
«Хімія в світі рослин»
та ін.
Багатьом вихованцям  гуртка хімія  знадобилася  при виборі майбутньої професії. 
Деякі з них,  після закінчення школи,   стали
студентами медичних технікумів, фармацевтами, ветеринарами, агрономами,
хіміками – технологами.
Майбутній хімік
Керівник гуртка – Ярушинська Світлана Вікторівна












2 коментарі:
Це безкоштовно? Як можна записатися?
Так, Настя, усі гуртки на базі СЮН безкоштовні. Щоб записатися на гурток звернися до керівника гуртка - Ярушинської Світлани Вікторівни, її кабінет знаходиться на першому поверсі.
Дописати коментар